onsdag 17. desember 2008

Ny vin

Klikk på bildet for å lese mer om vinen.

En uvanlig rødvin er å finne blant Vinmonopolets høstnyheter: Bag-in-boxen "Martin Rouge" gir Dyrebeskyttelsen Norge en hjelpende hånd ved å avse 25% av inntektene til organisasjonens arbeid for dyr i nød.

Vinen har blitt særdeles godt mottatt av vinanmelderne og scoret nylig seks i terningkast hos VG. Rødvinen er nå i salg hos Vinmonopolet.

Les pressemeldingen.

1 kommentar:

Kåre Knutsen sa...

Dyrebeskyttelse og alkohol



Dyrebeskyttelsen Norge lager PR for vin. Etter mitt syn er dette uheldig.

Importøren gir en del av salgsinntekten til Dyrebeskyttelsen, og pengene skal benyttes til arbeid for å få staten til å ta ansvar for dyrevern.

De to siste numrene av Dyrebeskyttelsens medlemsblad har store oppslag om vin-prosjektet. Det er også sendt ut pressemelding med overskriften ”Et glass vin for dyrene”. På organisasjonens Internettsider blir saken omtalt bl.a. med bilde av vinkartongen, og det er link til Vinmonopolets produktomtale. Vinen inneholder 12 % alkohol og selges i 3-liters kartonger.

Selvsagt er det viktig at næringslivet støtter dyrevernbevegelsen økonomisk, men dette bør ikke skje på bekostning av velferden for dyr og mennesker. Ifølge Helse- og omsorgsdepartementet er det mer enn 200 000 barn i Norge med foreldre som ruser seg på en slik måte at barna reagerer, og jeg vil anta at også mange tusen dyr ikke har det bra fordi eierne har en uheldig omgang med alkohol.

Storting og Regjering prøver å begrense alkoholbruken i Norge, og et virkemiddel i denne forbindelse er alkoholloven, som bl.a. inneholder bestemmelser om reklame. Det kan diskuteres om Dyrebeskyttelsen holder seg innenfor grensen for det som er tillatt.

Dyrebeskyttelsen bør i alle fall avholde seg fra å bidra til dyreplageri.
Kåre Knutsen
Sofiemyr