tirsdag 16. desember 2008

JA TIL ØKOLOGISK MAT

Jeg prøver å kjøpe økologisk kjøtt når jeg ser det i butikkene. Det er stort sett kjøtt og egg jeg kjøper økologisk, fordi jeg da vet at dyra har hatt et så bra liv som det tross alt går an å ha det som et "produksjonsdyr". Mange kjøper jo økologiske grønnsaker, frukt osv, og det er jo ikke tilsatt sprøytemidler osv og er jo derfor mye sunnere enn vanlig frukt. Men for meg er det først og fremst dyrevelferden til de økologiske dyreproduksjonene, som gjør at jeg velger det.
Jeg blir nok ikke vegeterianer, men det ser heldigvis ut som om det blir mer og mer økologisk på markedet også her i landet (Norge er jo en sinke...også på dette området).
Det kommer heldigvis stadig mer av løsdriftsfjøs for storfe og kalver, utegående (hele året) storfe av robuste raser, der faktisk kalvene får være med mora si, utegående høner og kyllinger og frittgående griser.

Denne stuten så vi på Lauperakgården i sommer:


Hvordan få tak i økologisk kjøtt:

På Mega har de nå fått økologisk kjøttdeig og karbonadedeig, samt av og til andre økologiske produkter fra GILDE.
Ultra har også både pølser og annet kjøtt. Lammekjøtt synes jeg er tilnærmet økologisk, siden lamma har gått ute hele sitt liv. Økologiske egg har vel de fleste butikker (ikke REMA og KIWI, såvidt jeg har kunnet se..).
Det som er vanskeligst å få tak i er økologisk kylling eller kalkunkjøtt, men Mega hadde faktisk fått inn økologisk kalkunbiff/steik. Men de går fort tomme, tar sikkert ikke inn så mye om gangen. Det er her vi forbrukere kan gjøre mye og spør etter slikt kjøtt.


På den økologiske gården på Ullandhaug har de mye økologisk kjøtt og alle andre varer er også økologiske.
Flere bl.a NORGÅRDEN satser på økologiske varer.

Jeg klarer ikke selv å bare få tak i økologisk, men prøver å få tak i mest mulig.
Det er også vanskelig å finne vanlig pålegg (er ikke så glad i fårepølse...) og økologisk er foreløpig litt dyrere enn vanlig kjøtt, men jeg føler at jeg ikke har råd (dvs samvittighet) til å la være... Hvis noen vet om butikker her i distriktet hvor man får tak i dette, ville jeg satt pris på et hint!

Ingen kommentarer: